ارتودنسی-2

آنچه باید از ارتودنسی بدانید

دندان‌های کج یا شلوغ همدیگر را همپوشانی کرده و با ایجاد فواصل نامناسب می‌تواند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را دشوار کند، این امر باعث می‌شود باکتری‌ها و پلاک‌ها جمع شوند و در نهایت منجر به پوسیدگی دندان و بیماری لثه شود.

با درمان ارتودنسی، دندان‌های شما به درستی تراز می‌یابند و امکان مسواک زدن موثرتر فراهم می‌شود و در نهایت خطر ابتلا به بیماری‌های دهان مانند پریودنتیت و بیماری‌های لثه کاهش می‌یابد.

در این مقاله شما را با ارتودنسی و دلایل انجام آن آشنا خواهیم کرد.

 

چرا ارتودنسی اهمیت دارد؟

وقتی دندان‌ها و فک به خوبی و در موقعیت مناسب خود قرار گیرند، از سلامت بیشتری برخوردار می‌شوند. دندان‌های کج و نامرتب به احتمال زیاد با مشکلات روبرو می‌شوند که باید از طریق تخلیه، عصب کشی و پرکردن و یا جراحی‌های دیگر برطرف شوند.

به نوعی می‌توان به ارتودنسی به عنوان نوعی درمان پیشگیرانه نگاه کرد. بعلاوه در برخی موارد، دندانهای نامرتب یا کج سبب پایین آمدن اعتماد به نفس فرد می‌شود که ارتودنسی می‌تواند به برطرف کردن آن کمک کند.

 

ارتودنسی برای چه کسانی مناسب است؟

با وجود اینکه زمان نوجوانی زمان است که متخصصان ارتودنسی این روش درمانی را توصیه می‌کنند اما بسیاری از افراد ارتودنسی را تنها مناسب برای نوجوانان می‌دانند در صورتی که بزرگسالان نیز می‌توانند برای اصلاحات فک و دندان خود از این روش درمانی استفاده کنند.

 

فواید ارتودنسی چیست؟

متداول ترین فواید ارتودنسی عبارتند از:

  • سلامت کلی دندان را افزایش می‌دهد.
  • عزت و اعتماد به نفس را بالا می‌برد.
  • می‌تواند به بیماران در هر سنی کمک کند.

 

دلایلی که باعث می‌شود افراد به دندانپزشک ارتودنسی مراجعه کنند؟

مشکلات گفتاری

دندانهای شما نقش اساسی در گفتار شما دارند. وقتی آنها از تراز اصلی خود خارج شوند(خیلی به جلو یا عقب  روی الگوی گفتاری شما تأثیر می‌گذارد که می‌تواند باعث خجالت شود.

ارتودنسی می‌تواند موقعیت دندان‌ها را طوری تنظیم کند که گفتاری واضح تری داشته باشید. این روش درمانی می‌تواند دندان‌های مشکل دار را که ممکن است باعث اختلال در گفتار شود اصلاح کنند.

فضاهای بین دندان‌ها نیز ممکن است باعث سوت زدن شود که ارتودنسی می‌تواند با بستن شکاف آن را برطرف کنند.

 

فرسایش استخوان

وقتی دندان‌ها به طور نامنظم قرار داشته باشند بافت‌های استخوان فک و لثه شروع به فرسایش می‌کنند، حال از طریق ارتودنسی استخوان‌ها و بافت‌ها کمتر فرسایش می‌یابند و می‌توانند در همسویی جدید با بریس‌های ارتودنسی از دندان‌ها پشتیبانی کنند و در نتیجه با حمایت از استخوان‌های فک باعث سلامت بافت‌های دندان شوند.

 

هضم

دندان‌های شما نقش مهمی‌در هضم غذا دارند. قبل از اینکه غذا وارد معده شما شود، فرآیند هضم در دهان شما و از طریق دندان‌هایتان آغاز می‌شود.

اگر دندانها از جهت اصلی خود خارج شده باشند، ممکن است فرآیند هضم به درستی صورت نمی‌پذیرد و سبب مشکلات معده و دستگاه گوارش می‌شود. دندان‌ها هنگامی‌که می‌توانید غذای خود را کاملا بجوید به هضم غذا کمک می‌کنند. با ارتودنسی دندان‌ها ترازبندی بهتری برای جویدن خواهند داشت و از این رو غذای شما راحت تر هضم می‌شود.

 

زمان ارتودنسی برای کودکان و بزرگسالان

ارتودنسی برای کودکان

به کودکان توصیه می‌شود تا قبل از رسیدن 7 سالگی به یک متخصص ارتودنسی برای معاینه مراجعه کند. درمان به موقع، به متخصص ارتودنسی این امکان را می‌دهد تا با استفاده از بریس‌های ارتودنسی فک و دندان‌ها را در موقعیتی مناسب قرار دهند. درمان به موقع ارتودنسی راه را برای لبخندی زیبا هموار می‌کند.

 

ارتودنسی برای بزرگسالان

هرگز برای استفاده از درمان ارتودنسی پیر نیست. در حقیقت، از هر پنج بیمار که تحت درمان ارتودنسی قرار دارند، یکی از آنها بالای 21 سال است. بزرگسالان می‌دانند که لبخند زیبا چقدر می‌تواند مفید باشد و همین طور تمیز کردن دندان‌هایی که در موقعیت نامناسب قرار گرفته اند می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان شود.

 

طول دوره درمان‌های ارتودنسی

طول دوره درمان‌های ارتودنسی به طور معمول بین 1-3 سال است. این مورد برای هر فرد متفاوت است و به متغیرهای مختلفی از جمله شدت مشکل، رشد دندان‌ها و رویه درمان بیمار بستگی دارد.

هر کس به درمان ارتودنسی متفاوت پاسخ می‌دهد بنابراین طول درمان ممکن است با برآورد اولیه متفاوت باشد.

 

تفاوت بین ارتودنتیست و دندانپزشک معمولی چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت تمام متخصصان ارتودنسی دندانپزشک هستند، اما همه دندانپزشکان ارتودنتیست نیستند. متخصصان ارتودنسی به طور ویژه ای مشغول انجام تخصص خود هستند و از این رو به راحتی می‌توانند وظایف معمولی یک دندانپزشک را انجام دهند.

بنابراین بیشتر فعالیت ارتودنتیست‌ها در حوزه تخصصی خود می‌باشد و از انجام کارهای دیگر مربوط به دندانپزشکی مانند بلیچینگ، کامپوزیت و یا جرم گیری و جراحی‌های دیگر خودداری می‌کنند.

 

سخن پایانی:

در افرادی که دندان‌های آنها کج یا ناصاف است، عموما شکاف‌هایی وجود دارد که این شکاف‌ها به عنوان محلی برای تجمع مواد غذایی و باکتری‌ها عمل می‌کنند.

همچنین این شکاف‌ها دستیابی به سطح بهداشت دندانی مورد نیاز برای جلوگیری از ایجاد مشکلات دندانی را برای بیماران دشوارتر می‌کند. اگر بیماران نتوانند بهداشت دهان خود را به درستی رعایت کنند، تجمع مواد غذایی و باکتری‌ها می‌توانند به راحتی به پلاک، سوراخ و در نهایت بیماری لثه تبدیل شوند.

نظر خود را بنویسید

لطفا ایمیل حود را وارد کنید *