جرم-گیری-دندان

آنچه باید از جرم گیری دندان بدانید

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان به درمان بیماری مزمن پریودنتال (که در اصطلاح دیگر بیماری لثه نامیده می‌شود) کمک می‌کند. جرم گیری دندان اغلب با چند بار مراجعه به دندانپزشکی انجام می‌شود و می‌تواند به بیهوشی موضعی و یا به عقب بردن لثه نیاز داشته باشد.

بهبودی بعد از جرم گیری دندان معمولاً فقط چند روز طول می‌کشد اما ممکن است در صورت بروز عوارض و عفونت بیشتر هم طول بکشد.

 

چه زمانی به جرم گیری دندان نیاز دارم؟

اگر دهان شما دارای نشانه‌هایی از بیماری مزمن پریودنتال(بیماری لثه) است، دندانپزشک شما جرم گیری دندان را توصیه می‌کند. این روش می‌تواند به جلوگیری از اثرات این بیماری و حفظ سلامت دهان کمک کند.

بیماری مزمن پریودنتال(بیماری لثه) زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های موجود در پلاکت سبب دور شدن لثه از دندان می‌شود که خود باعث می‌شود فضای خالی زیادی بین دندان‌ها و لثه‌های شما بوجود بیاید و باکتری‌های بیشتری در آنجا رشد کنند که با مسواک زدن تنها در خانه نمی‌توانید این مشکل را برطرف کنید. به همین دلیل استفاده از نخ دندان به طور منظم برای تمیز کردن نقاطی که مسواک قادر به تمیز کردن آنها نیست اهمیت بسزایی دارد.

در صورت عدم درمان بیماری مزمن پریودنتال(بیماری لثه) ممکن است مشکلات زیر برای دندان بوجود بیاید:

  • از دست دادن استخوان دندان
  • از دست دادن دندان‌
  • لق شدن دندان‌

بیماری مزمن پریودنتال تقریباً نیمی‌از جمعیت بزرگسال بالای 30 سال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برخی از رایج ترین دلایل ایجاد این بیماری عبارتند از:

  • بهداشت نامناسب دندان
  • سیگار کشیدن
  • سالخوردگی
  • تغییرات هورمون‌ها
  • تغذیه نامناسب
  • سابقه خانوادگی
  • سایر بیماری‌ها

شما ممکن است علائم مختلفی از بیماری لثه را تجربه کنید، اما علائم متداولی از این بیماری وجود دارد، از جمله:

  • خونریزی لثه
  • التهاب لثه
  • بوی بد دهان
  • تغییر در دندان‌‌های دائمی
  • تغییر در دندان‌‌های نیش

 

مراحل جرم گیری دندان به چه صورت است؟

جرم-گیری-دندان

 

جرم گیری دندان را به راحتی می‌توان در مطب دندانپزشک انجام داد. دندانپزشک شما ممکن است لازم باشد یک یا چند جلسه درمانی را برای این منظور برای شما در نظر بگیرد.

دندانپزشک شما ابتدا جرم‌گیری دندان را انجام می‌دهد. این شامل از بین بردن پلاک‌ها از روی دندانها و کاهش فضای خالی است که بین دندانها و لثه شما ایجاد شده است.

در مرحله بعدی، دندانپزشک برنامه ریزی برای ریشه انجام می‌دهد. دندانپزشک شما با استفاده از ابزارهایی برای جرم گیری، ریشه دندان را ترمیم می‌کند. این ترمیم به لثه‌ها کمک می‌کند تا ریشه دوباره به دندان‌های شما متصل شوند.

دندانپزشکتان ممکن است بسته به سلامت دندان و لثه، درمان‌های اضافی را نیز توصیه کند. در این میان ممکن است از داروهای ضدمیکروبی برای شما در نظر گرفته شود یا آنتی بیوتیک خوراکی برای شما تجویز کند که با استفاده چند روزه به شما کمک کند تا سریعتر بهبود یابید.

علاوه بر آن همچنین ممکن است فرایندی به نام مدولاسیون میزبان انجام دهد که در آن داروی اضافی مستقیما در لثه شما تزریق می‌شود تا به شما کمک کند تا اثرات منفی پریودنتیت طولانی مدت را کاهش داده یا احتمال عفونت بعد از عمل در شما کاهش داده شود.

 

جرم گیری دندان چه فوایدی دارد؟

ترمیم ریشه دندان به عنوان استاندارد برای درمان بیماری مزمن پریودنتال در نظر گرفته شده است که این روشبه به طور متوسط ​​5 میلی متر فاصله جیبی بین دندان‌ها و لثه‌ها را بهبود می‌بخشند.

با کاهش فواصلی که از طریق جرم گیری دندان و ریشه گذاری بین دندان‌ها و لثه ایجاد می‌شود، خطر ابتلا به از دست دادن دندان، استخوان و بافت مرتبط با آن را کاهش می‌دهید.

 

عوارض جرم گیری دندان چیست؟

عوارض جرم گیری دندان به میزان حداقل است. ممکن است به دنبال این جراحی دچار عفونت شوید، بنابراین دندانپزشک ممکن است یک آنتی بیوتیک یا دهان شویه مخصوص برای دوره چند روز یا چند هفته برای شما تجویز کند.

به دنبال جرم گیری دندان و ترمیم ریشه، در صورت مشاهده موارد زیر سریعاً با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  • تشدید درد
  • درد در ناحیه ای از صورت که انتظار نمی‌رود
  • داشتن تب

بعد از عمل و همچنین به دلیل حساسیت در لثه‌ها ممکن است چند روز احساس درد کنید.

عوارض جانبی این جراحی باید طی چند هفته برطرف شود. اگر عوارض شما برطرف نشد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

 

بعد از جرم گیری دندان چه کارهایی باید انجام دهم؟

جرم گیری دندان و ترمیم ریشه ممکن است بیش از یک مراجعه به مطب دندانپزشک شما باشد. دندانپزشک احتمالاً به شما توصیه می‌کند که برای معاینات مجدد مراجعه کنید تا مطمئن شوید که هیچ عارضه ای مانند عفونت برای لثه شما بوجود نیامده است.

اگر فضای خالی لثه شما که سبب بروز بیماری لثه شده بود کمتر نشده بود دندانپزشک شما ممکن است توصیه کند که برای یک جراحی مجدد برگردید.

بعد از جرم گیری دندان‌ها و ترمیم ریشه‌ها، باید مراحل عادی مراقبت از دهان را شروع کنید. این شامل مسواک زدن حداقل دو بار در روز و کشیدن نخ دندان به طور منظم است.

همچنین باید از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید و ماهانه برای معاینه به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا از بازگشت بیماری جلوگیری شود.

در واقع، شما به احتمال زیاد در یک دوره نگهداری پریودنتال قرار می‌گیرید، و هر سه تا چهارماه یک بار برای چک کردن دندانهای خود ضمن انجام مراقبت‌های خانگی نیاز دارید.

سخن پایانی: جرم گیری دندان یکی از جراحی‌های متداول برای بهبود علائم بیماری لثه است در این جراحی که عموما طی چند جلسه و بدون درد انجام می‌شود می‌توانید اثرات ناشی از این بیماری را در خود کاهش دهید.

نظر خود را بنویسید

لطفا ایمیل حود را وارد کنید *