کامپوزیت-دندان

آشنایی با کامپوزیت دندان ; مزایا و معایب

کامپوزیت دندان یا باندینگ دندان یک نوع درمان زیبایی بوده که شامل افزودن یک رزین ریز رنگ به دندان ها برای بهبود زیبایی آنها است. کامپوزیت دندان دردناک نبوده و از آنجایی که برای انجام آن نیاز به جراحی یا سوراخکاری خاصی وجود ندارد، ساختار طبیعی دندان حفظ می شود.

از آنجایی که در عمل کامپوزیت نیاز به عمل جراحی خاصی وجود ندارد در مقایسه با انواع روکش ها یا ایمپلنت دندان، گزینه مقرون به صرفه تری می باشد.

در ادامه شما را کامپوزیت دندان، مزایا و معایب آن آشنا خواهیم کرد.

 

مزایای کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت دندان معمولاً فقط در یک نوبت مراجعه به دندانپزشک انجام می شود. این روشی سریع و موثر برای ترمیم و زیباسازی دندان می باشد. کامپوزیت به محض اینکه در معرض نور ماورا بنفش قرار می گیرد سخت می شود و در نتیجه دندانی برای شما به ارمغان می آورد که می توانید در پایان جلسه درمانی خود به راحتی غذا بجوید.
  • کامپوزیت دندان به عنوان روشی غیر تهاجمی شناخته شده است که نیاز به سوراخکاری یا انجام اعمال غیر طبیعی ندارد.

 

معایب کامپوزیت دندان

  • کامپوزیت دندان در مقابل آمالگام ممکن است چند عیب احتمالی داشته باشد که اگر به خوبی مدیریت شود، مشکلی ایجاد نمی کند. یک عیب اجتناب ناپذیر کامپوزیت، زمان بر بودن آن است. کامپوزیت ها باید به صورت لایه ای قرار گرفته و صیقل داده شوند و این پروسه زمان نیاز صرف وقت خواهد بود.

توجه داشته باشید چنانچه زمان برای شما اهمیت دارد می توانید از آمالگام به جای کامپوزیت استفاده کنید.

  • کامپوزیت در مقایسه با آمالگام ممکن است زودتر از بین برود. کامپوزیت همچنین در مقایسه با آمالگام فشار کمتری را می تواند تحمل کند.
  • جلسات درمانی بیشتر: اگر کامپوزیت شما نیاز به انجام ریزه کاری های بیشتری داشته باشد ممکن است به جلسات درمانی بیشتری نیاز داشته باشید.
  • هزینه: پر کردن کامپوزیت ممکن است تا دو برابر بیشتر از آمالگام هزینه داشته باشد.

 

تفاوت بین پر کردن آمالگام و کامپوزیت دندان

پر کننده های آمالگام به طور معمول از آلیاژ انواع فلزات ساخته می شوند، در حالی که پر کننده های رزین یا کامپوزیت از نوع پلاستیکی یا سرامیکی هستند.

پر کردن آمالگام بیش از 100 سال است که وجود دارد و همچنان برای افرادی که نیاز به پر کردن دندان دارند گزینه محبوب تری به حساب می آید.

استفاده از کامپوزیت دندان برای بهبود دندان های کج

چنانچه دندان های شما کج رشد کرده یا شکاف هایی در بین دندان هایتان می باشد، دندانپزشک متخصص شما می تواند با بکارگیری کامپوزیت در نقاطی از دندان هایتان که این عیوب را دارد باعث مخفی کردن و پوشاندن دندان های نامرتب و کج شما شود و از این رو ظاهر بهتری برای شما ایجاد کند.

توجه داشته باشید که کامپوزیت فقط برای اصلاح مشکلات جزئی دندان بکار می رود از این رو دندانپزشکان توصیه می کنند در صورت کج بودن بیش از حد دندان هایتان، ابتدا یک درمان ارتودنسی انجام دهید.

 

استفاده از کامپوزیت دندان برای دندان های زیرین

کامپوزیت-دندان

همان طور که گفته شد کامپوزیت می تواند ظاهر و عملکرد دندان های شما از جمله دندان های زیریتان را بهبود ببخشد. در صورتی که تجربه دندان قروچه را دارید این احتمال می رود که اتصال دندان های زیرین شما از دست رفته باشد و از این رو ممکن است نیاز به کامپوزیت برای اتصال مجدد و برطرف کردن فاصله جزئی آن ها داشته باشید.

 

آیا می توان با کامپوزیت دندان فواصل کوتاه بین دندان های جلویی را از بین برد؟

شکاف های کوچک بین دندان ها به راحتی با کامپوزیت برطرف می شود، از این رو خواه یک شکاف در بین دندان های جلویی وجود داشته باشد خواه چندین شکاف، با کامپوزیت می توان آن ها را برطرف کرد.

این کار توسط یک دندانپزشک متخصص و با قرار دادن کامپوزیت در بین فواصل دندانی و به منظور بسته شدن شکاف بین آنها انجام می شود.

 

آیا کامپوزیت دندان درد خاصی دارد؟

خیر، به دلیل تزریق داروی بی حسی که برای بی حس شدن دندان شما اعمال می شود، معمولاً بدون هیچ گونه دردی کامپوزیت انجام می شود.

ممکن است حین انجام کامپوزیت احساس ناخوشایندی داشته باشید که در این صورت می توانید با دندانپزشک متخصص خود مشورت کنید تا شرایط بهتری برای شما به ارمغان بیاورد.

 

آیا کامپوزیت دندان تاریخ انقضاء دارد و یا ممکن است از بین برود؟

همه چیز تاریخ انقضا دارد و کامپوزیت دندان نیز از این موضوع مستثنی نیست. به طور کلی، طول عمر پر کردن دندان با کامپوزیت بین  5-7 سال است که معمولا دوام آنها بیشتر از 7 سال است.

با این حال، مزیت کامپوزیت در این است که به راحتی قابل ترمیم مجدد می باشد. این بدان معنی است که اگر قطعه ای از آن شکسته شده یا از بین برود به راحتی قابل ترمیم و جایگذاری می باشد.

اگر کامپوزیت شما از بین رفت، در اسرع وقت به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا جایگزین یا اصلاح آن انجام شود.

 

سخن پایانی

روش های زیادی برای اصلاح و زیبایی دندان ها وجود دارد. کامپوزیت دندان به عنوان روشی غیر تهاجمی زیبایی دندان های شما را تضمین می کند و از این رو موجب خوشحالی و رضایت شما می شود.

روش کامپوزیت در مقایسه با سایر روش های زیبایی دندان هزینه کمتری دارد که تنها با یکبار مراجعه به دندانپزشکی می توانید شاهد نتایج ترمیم دندان های خود باشید.

 

نظر خود را بنویسید

لطفا ایمیل حود را وارد کنید *