عوارض ایمپلنت دندان

آنچه باید درباره عوارض ایمپلنت دندان بدانید

ایمپلنت دندان یک پایه فلزی است که به کمک جراحی به استخوان فک متصل می‌شود. این کار برای پشتیبانی از دندان کاشته شده انجام می‌گیرد، دندانپزشک متخصص، دندان جایگزین را روی پیچ ایمپلنت سوار می‌کند. به همین دلیل توجه به آن برای جلوگیری از عوارض ایمپلنت مهم است.

دندان کاشته شده اهمیت زیادی دارد، با این حال گاهی ممکن است پس از جراحی افراد با عوارض ایمپلنت یا علائم پس زدن ایمپلنت مواجه شوند.

زمانی که می‌خواهید برای جراحی و کاشت دندان اقدام کنید، بهتر است قبل از هر چیز درباره عوارض احتمالی ایمپلنت دندان اطلاع داشته باشید.

عوامل موثر در عوارض ایمپلنت دندان

برخی از مهم‌ترین عواملی که باعث عوارض جانبی ایمپلنت دندان می‌شود، شامل این موارد است:

لثه‌های بیمار

لثه سالم، ملاک مهمی در عمل جراحی ایمپلنت دندان به شمار می‌آید. پس با وجود بیماری لثه انجام جراحی ممکن نیست.

عفونت لثه باعث آسیب دیدن استخوان فک می‌شود. به عبارت بهتر اگر بدون درمان عفونت برای کاشت دندان اقدام کنید، احتمال پس زدن ایمپلنت زیاد است. بنابراین برای درمان بیماری لثه قبل از جراحی به دندانپزشک مراجعه کنید.

مصرف سیگار؛ نارسایی ایمپلنت دندان

نیکوتین موجود در سیگار باعث کاهش جریان خون در لثه‌ها می‌شود. به همین دلیل روند بهبودی پس از جراحی کاشت دندان به کندی پیش می‌رود. افرادی که سیگار می‌کشند با احتمال 20 درصد بیشتر از دیگران، عوارض بعد از ایمپلنت دندان را تجربه می‌کنند.

هر چند مصرف سیگار به این معنی نیست که نمی‌توانید جراحی کاشت دندان را انجام دهید. با این حال بهتر است که یک هفته قبل از ایمپلنت، سیگار نکشید و حداقل تا دو ماه پس از آن هم فکر سیگار کشیدن را از سرتان بیرون کنید. در این صورت سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنید.

مشکلات استخوان فک

موفق بودن جراحی ایمپلنت دندان به استخوان فک بستگی دارد. اگر استخوان فک سالم نباشد، کار جراح برای قرار دادن ایمپلنت در فک سخت می‌شود.

پوکی استخوان یکی از عوامل در ضعف استخوان فک است. کاهش تراکم باعث شکننده‌تر شدن استخوان‌ها می‌شود. بیماری‌های لثه هم می‌تواند باعث وخیم شدن وضعیت استخوان‌های دهان شود.

بهداشت دندان را رعایت کنید

بهداشت دهان و دندان پس از کاشت دندان بسیار اهمیت دارد. این کار قبل از جراحی ایمپلنت دندان هم اهمیت دارد. پس از آن بهتر است با توجه به تشخیص و تجویز پزشک از دهانشویه‌های مناسب استفاده کنید.

نقش جراح بی تجربه در عوارض ایمپلنت

همه جراحان با یکدیگر برابر نیستند. یک جراح بی تجربه باعث افزایش خطرات ایمپلنت دندان می‌شود.

یک دندانپزشک متخصص می‌داند که برای جایگزینی دندان به چند ایمپلنت نیاز دارد. این یک مسئله مهم است، زیرا بی توجهی به آن می‌تواند باعث فشار بیش از حد روی دندان کاشته شده و پس زدن ایمپلنت باشد.

به یاد داشته باشید که عمل کاشت دندان و ایمپلنت برای همه مناسب نیست. عدم تراکم کافی استخوان فک یکی از عوامل مهم در این مسئله است. پس قبل از هر چیز به یک دندانپزشک متخصص در این حوزه مراجعه کنید تا اطمینان بیابید که روش جراحی و کاشت ایمپلنت برای شما مناسب است.

پیش از مراجعه به یک جراح ایمپلنت، بهتر است درباره این موارد تحقیق کنید:

• پزشک چند سال تجربه جراحی دارد؟
  • به طور میانگین چند عمل کاشت دندان انجام می‌دهد؟
  • میزان موفقیت پزشک چقدر زیاد است؟

مهم‌ترین عوارض بعد از ایمپلنت دندان چیست؟

ممکن است مشکلات و عوارض جانبی ایمپلنت دندان را اندکی پس از جراحی و یا چند ماه بعد تجربه کنید. علائم پس زدن ایمپلنت در سه تا چهار ماه اول مشاهده می‌شود.

پس از انجام عمل کاشت دندان، احساس درد طبیعی است. با مصرف داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک، درد کاهش پیدا می‌کند. با این حال اگر بین پنج تا هفت روز بهبود نیافتید، حتما با جراح خود مشورت کنید.

بهبودی بین 3 تا 6 ماه به زمان نیاز دارد.

درد و تورم پس از جراحی ایمپلنت دندان عادی است، اما مراقب عوارض پس از جراحی باشید:

عفونت در محل کاشت دندان

عفونت حین یا پس از جراحی ایجاد می‌شود. عواملی مثل بیماری‌های خود ایمنی، مصرف سیگار و عدم توجه به بهداشت دهان و دندان دردسر ساز خواهد شد.

ممکن است پس از جراحی ایمپلنت کمی عفونت را مشاهده کنید. این مسئله با مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک برطرف می‌شود. با این حال اگر عفونت شدیدی در ناحیه ایمپلنت وجود دارد و پس از چند روز ترشحات خشک نمی‌شوند، حتما با پزشک مشورت کنید.

جابجایی ایمپلنت دندان

اگر ایمپلنت پایه محکمی نداشته باشد، با احتمال زیاد پس از جراحی با مشکل مواجه می‌شوید. هرچند جراح متخصص تا زمانی که از محکم بودن استخوان فک اطمینان حاصل نکند، برای جراحی اقدام نمی‌کند، چرا که دندان مصنوعی بر روی ایمپلنت نصب می‌شود.

در صورتی که جراح دندانپزشک قبل از جوش خوردن پایه ایمپلنت، پروتز دندانی فوری را نصب کند، احتمال میکرو جابجایی ایمپلنت وجود دارد. این مسئله باعث پس زدن ایمپلنت خواهد شد.

حساسیت‌های آلرژیک

اگر بدن شما نسبت به آلیاژ تیتانیوم یا فلزی که در ایمپلنت دندانی استفاده می‌شود، حساسیت نشان دهد، با عوارض جانبی ایمپلنت دندان مواجه می‌شوید.

تورم، کاهش حس چشایی، حس گزگز شدن و مواردی مانند آن از نشانه‌های واکنش‌های آلرژیک است. اگر نسبت به تیتانیوم حساسیت دارید، قبل از عمل به پزشک خود اطلاع دهید.

بی توجهی به دستورالعمل‌های پزشک

فعالیت‌هایی که برای مراقبت از دندان خود انجام می‌دهید در پس زدن ایمپلنت تاثیر دارد. بسیار مهم است که پس از کاشت ایمپلنت، به توصیه‌های پزشک توجه کنید تا خطرات پس از ایمپلنت دندان کاهش یابد.

ممکن است لازم باشد تا چند روز بعد از عمل از خوردن غذاهای سفت پرهیز کنید و یا رعایت بهداشت دهان و دندان را جدی بگیرید. توجه به این نکات در جلوگیری از عوارض جانبی ایمپلنت دندان موثر است.

علائم نارسایی ایمپلنت دندان چیست؟

اگر پس از جراحی این علائم را مشاهده کردید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

• ناراحتی هنگام جویدن غذا
  • التهاب شدید لثه
  • بیشتر شدن تورم ناحیه کاشت
  • شل شدگی ایمپلنت دندان
  • درد و عفونت پس از چند روز

سیگار و عوارض ایمپلنت دندان

عوارض جانبی ایمپلنت دندان را کاهش دهید

برای کاهش خطرات پس از جراحی ایمپلنت دندان، بهتر است این اقدامات را انجام دهید:

• مسواک زدن و نخ دندان را فراموش نکنید.
  • هر چند وقت یکبار به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.
  • مصرف سیگار را تا حد ممکن کم کنید.
  • کلسیم و مکمل‌های آن مثل شیر، ماست، کلم بروکلی و پنیر مصرف کنید.
  • آب و غذاهای سرد و داغ نخورید.

خطرات ایمپلنت دندان چیست؟

جراحی ایمپلنت دندان با توجه به تخصص و مهارت پزشک می‌تواند موفقیت آمیز باشد. با این حال گاهی احتمال بروز عوارض طولانی مدت کاشت دندان وجود دارد.

• زمانی که موقعیت کاشت دندان نزدیک به عصب باشد، احتمال آسیب دیدن بافت یا سیستم عصبی زیاد است. از علائم آن بی حسی، گزگز شدن زبان، لب‌ها و لثه‌ها می‌باشد.
  • از علائم پس زدن ایمپلنت دندان می‌توان به تورم ناحیه جراحی، تب و لرز اشاره کرد.
  • بیرون زدگی ایمپلنت از استخوان فک
  • آسیب دیدن ناحیه کاشت، باعث سست شدن پایه و در نتیجه پس زدن ایمپلنت می‌شود.

برای کاهش این مشکلات، بهتر است بهداشت دندان را توجه کنید. طرز صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن اهمیت زیادی دارد. با توجه به دستور پزشک دهان را با دهانشویه بشویید و برای معاینه در دوره‌های منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

برچسب ها: بدون برچسب

نظر خود را بنویسید